Головна » Проблемна тема
Проблемна тема КЗ «Центр туризму» ЗОР
на 2019-2023 рр.
«Впровадження компетентнісного підходу
в позашкільну освіту туристсько-краєзнавчого напряму»
Компетентнісний підхід є основою модернізації системи освіти України, в тому числі - позашкільної. Цей підхід передбачає відхід від традиційної системи формування в учнів знань, умінь та навичок до набуття ними життєвих компетентностей, необхідних кожній сучасній людині та предметних компетентностей – для успішної самореалізації особистості в певному напрямку.
Закон України «Про освіту» встановлює перелік ключових компетентностей:
- вільне володіння державною мовою;
- здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної) та іноземними мовами;
- математична компетентність;
- компетентності у галузі природничих наук, техніки і технологій;
- інноваційність;
- екологічна компетентність;
- інформаційно-комунікаційна компетентність;
- навчання впродовж життя;
- громадянські та соціальні компетентності;
- культурна компетентність;
- підприємливість та фінансова грамотність.
Формування ключових компетентностей здійснюється в рамках роботи кожного гуртка за допомогою того матеріалу, тих форм роботи та методів, що передбачає конкретний гурток. Також кожний гурток формує одну-дві предметні компетентності. Наприклад, в гуртку «Історичне краєзнавство» вихованці отримають краєзнавчу та історичну компетентність, в гуртку «Пішохідний туризм» – туристичну, в гуртку «Гірський туризм» - туристичну та компетентність з гірського туризму.
Компетентнісний підхід спирається на діяльнісний підхід, що зумовлює залучення учнів до різноманітних видів діяльності, що дозволяє їм успішніше оволодівати суспільним досвідом та, як наслідок, забезпечує соціальну активність особистості в суспільному житті.
Позашкільна освіта туристсько-краєзнавчого напряму легше ніж інші напрями освіти може бути оптимізована відповідно до принципів компетентнісного підходу. Для цього необхідно визначити потенціал кожного напрямку роботи гуртка (пішохідний туризм, історичне краєзнавство тощо) для формування ключових та предметних компетентностей, а потім переглянути навчальні програми гуртків та оновити їх зміст: виключити з нього зайвий фактологічний матеріал, знання про основи наук, додати інтерактивні та креативні форми роботи, засоби підвищення інтересу гуртківців до освіти тощо.
Також змін повинні зазнати масові заходи. Для кожного заходу теж необхідно визначити його потенціал у формуванні ключових та предметних компетентностей та змінити зміст та форму проведення окремих етапів або всього масового заходу.
Накази КЗ «Центр туризму» ЗОР:
Від 05.12.2018 р. № 439 «Про перспективну проблемну тему»
Від 24.04.2019 р. № 212 «Про організацію роботи педколективу над індивідуальними науково-методичними темами в рамках реалізації науково-методичної проблеми центру»
Від 05.06.2019 р. № 271 «Про план роботи педколективу над науково-методичною проблемною темою»
Статті:
Гуленко К.С. «Компетентнісний підхід та позашкільна освіта туристсько-краєзнавчого напряму»